Blog

Kérdezz-felelek - a céges sztori nyomában

Előző storytelling cikkünket ott hagytuk abba, hogy van egy csomó előnye annak, ha sztorizol a cégedről, amin - reméljük - fellelkesedve most ott állsz, hogy „Na, akkor én most egy életem, egy halálom céges történetet fogok írni!” Aztán vélhetően ott fogsz állni 10 perc, 3 óra és 1 hét múlva is, mert nem jön az ihlet...


Vagy rosszabb esetben megszületik egy klasszikus, ’90-es évekbeli cégtörténet, szigorúan tőmondatokban: ekkor alakultunk, ezzel foglalkozunk, olcsók vagyunk, megbízhatóak, minőségiek és gyorsak persze, majd következik egy felsorolás a szolgáltatásokról, és máris a pokolba kívánod az összes marketing guru összes baromságát.

Mielőtt elkönyvelnéd, hogy ez nálad nem működik és minden pénzed hatástalan hirdetésekbe ölnéd, elárulunk egy titkot: nem kell szövegírónak lenni ahhoz, hogy jó céges sztorid legyen!

 

Ha kapnánk 10Ft-ot minden olyan ügyfelünkért, aki az első beszélgetés során, maximum 3 mondatot tudott összeszedni arra a kérdésre, hogy mégis mivel foglalkozik a cége, akkor... Most lenne kb. 3500-4000 Ft-unk.  :D

 

A viccet félretéve, szinte az összes cégnél, akikkel eddig dolgoztunk, találkoztunk azzal a problémával, hogy nem tudtak, sok esetben pedig nem mertek beszélni arról, amit csinálnak, vagy amiért csinálják, mert azt gondolták, hogy az másoknak nem érthető, unalmas vagy nem lényeges.

 

Minket persze nem abból a fából faragtak, hogy megelégedjünk 3 sablon mondattal és javasoljuk, hogy te se tedd. Főleg azért, mert sablon információból jó esetben is csak sablon megoldás hozható ki, az meg pont annyit ér, amennyire most gondolsz: semennyit. Mert semmi sem fog megkülönböztetni a konkurensektől, így nem is fognak rád emlékezni. A céged egy lesz a sok száz >>ez itt az iparágad helye<< cég közül.

Érdekel, hogy weboldal készítésnél mi hogyan találjuk meg az ügyfél történetét?

Dobpergés, füstfelhő, varázslat és tessék:

 

Kérdezünk.

 

Ezt amúgy te is megteheted saját magadnak vagy megkereshetsz bennünket, szívesen segítünk.

 

Szóval kérdezünk, például ilyeneket:

  • Mire vagy a legbüszkébb a cégeddel kapcsolatban?
  • Hogyan indult a céged?
  • Miért indítottad?
  • Mi a fontos számodra a cégedben, és abban, amit csinálsz? Mit szeretsz benne a legjobban?
  • Mitől különleges a terméked/szolgáltatásod?
  • Mesélj olyan esetet, ami rázós volt, de úgy érzed, hogy ki tudtad hozni a legtöbbet a helyzetből!
  • Meséld el elejétől a végéig, hogyan zajlik egy projekt/értékesítés a cégednél!
  • Miben vagy más, mint a konkurenseid?
  • Mit dicsérnek az ügyfeleid a cégeddel kapcsolatban?

 

Durva önismereti tréning és gondolkozni kell rajta, ezt nem tagadjuk, és néha mélyebben is bele kell kérdezni, hogy előkerüljön a lényeg, de megéri. Mert az ügyfelek egyszer csak elkezdenek a kérdések kapcsán sztorizni (na, persze, kérjük is, hogy mondjanak példákat) és BINGO!, itt is vannak a jobbnál jobb céges történetek!

 

Történet a termékfejlesztés buktatóiról és arról, hogy sikerült megugrani az akadályokat, hogy miért személyesen választják ki a beszállítóikat, hogy hogyan kezelik a problémás eseteket, vagy – ez az egyik kedvencünk - arról, hogy a nagymama megkérdezte a friss mestervizsgás cukrász unokáját, miután kóstolta az általa készített tortát, hogy a valódi cukrászok is így csinálják-e.

 

Persze nem minden céges sztori való arra, hogy nagyobb nyilvánosságot kapjon, de a fenti kérdések nyomán biztosan akad olyan, amivel sokkal emlékezetesebbé tehető az az üzenet vagy információ, amit át szeretnél adni. Például ne azt mondd, hogy minőségi termékeket gyártasz. Meséld el, mi mindent teszel azért, hogy minőségi terméket adj ki a kezed közül. És bátran mondd el azt is, hogy ezt miért így csinálod!

 

Simon Sinek, a világhírű szervezetfejlesztő és motivációs tréner mondta, hogy „Az emberek nem azt veszik meg, amit csinálsz, hanem azt veszik meg, amiért csinálod.”

Mi például nem vagyunk hajlandók minimális információkból dolgozni, mert tudjuk, hogy a végeredményként születő weboldal szép lesz ugyan, de teljesen hasznavehetetlen, mert a lényeg fog belőle hiányozni. Ezt meg is mondjuk az ügyfeleknek már az első beszélgetés során amolyan játékszabályként, és ezért igyekszünk kedvesen, de addig pusholni őket, amíg meg nem találjuk azt, vagy azokat a történeteket, amelyek hitelesen tükrözik az őket megkülönböztető értékeiket.

Összefoglalva

Ott vannak a jó történetek a te cégedben is, amiket egy kis odafigyeléssel és megfelelő kérdésekkel meg is tudsz találni! A lényeg, hogy légy őszinte magaddal és az ügyfeleiddel szemben is, mert anélkül nem fog menni. Hiteltelen lesz az egész, azt pedig az ügyfelek nagyon hamar kiszagolják és odébb állnak. Nem véletlenül írtuk, hogy találd MEG, ne pedig KI a történeted!

 

De mégis mitől lesz jó egy történet és mihez kezdj vele ha megvan?

Erről következő bejegyzésünkben olvashatsz!



Vissza